Nie jesteś zalogowany.

Veteran Sherman

2021/05/12 19:33
Kalmar
Moderator
Moderator
Posty: 672
Oklaski: 26
Więcej
Veteran Sherman #11325
Pisałem o 24 mosfetach dlatego, że równoległe połączenie kilku standardowych to dużo mniejsze prądy, wtedy 8 mosfetów pracuje na fazę. Oczywiście można zastosować potężne mosfety ale trzeba i tak przeprojektować płytę. Normalny laminat nie przeniesie takich prądów. Niepotrzebnie idziemy w stronę podnoszenia mocy i prędkości. Trzeba by wyliczyć sprawność tych układów wraz z silnikiem. Ciekawe ile strat idzie w ciepło.

Pozdrawiam. Tomek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/13 14:58 2021/05/14 10:01 przez tdm.
tdm
Ekspert
Ekspert
Posty: 539
Więcej
Veteran Sherman #11328
wypowiedzi fachowców:

Kotu napisał: montujemy dodatkowe wentylatory. W Polsce, jak ktoś jeździ off-road, jest to konieczne. W przeciwnym razie zwracajcie uwagę na temperaturę i w okolicach 60 stopni schładzajcie koło. Sherman nie ma pasywnego chłodzenia, wlot zasłania lampa. W tym wypadku należy się zatrzymać i poczekać aż temperatura spadnie do 40 stopni

Seba napisał: w Shermanie temperatura pochodzi z czujnika znajdującego się w układzie scalonym akcelerometra. Tak więc nie jest to temperatura radiatora ani tranzystorów, lecz temperatura płyty głównej i z tego powodu należy dbać, aby - jak napisał Daniel - ta temperatura nie była za wysoka. Przy 60 stopniach na płycie głównej może być tak, że temperatura MOSFETów grubo przekracza 100 stopni, szczególnie po ostrzejszej jeździe.

Kotu napisał: Sherman ma tunel wentylacyjny, ale mały przepływ powietrza. Powinna być chłodnica.
Można napisać książkę, co w kołach jest do poprawy. Podstawa chłodzenie, kable do silnika, bo są duże straty ciepła i spadki napięć w shermanie straty mocy. Sherman do off-road musi być wcześniej przygotowany. Silnik nie jest zaprojektowany do przeciążeń i podjazdów pod górki. Jest zaprojektowany na prędkość firmware na prędkość, a teraz zmiana na torque z tym silnikiem nie zadziała.Usilne wykorzystywanie Shermana w celach off-road skończy się uszkodzeniem. Standardowo to koło nie jest na offroad, jest na asfalt
Dlatego Begode ma dwie wersje kół HT i HS z różnymi silnikami.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/14 00:00
lukaszwiecek
Senior forum
Senior forum
Posty: 157
Więcej
Veteran Sherman #11329

Seba napisał: w Shermanie temperatura pochodzi z czujnika znajdującego się w układzie scalonym akcelerometra. Tak więc nie jest to temperatura radiatora ani tranzystorów, lecz temperatura płyty głównej i z tego powodu należy dbać, aby - jak napisał Daniel - ta temperatura nie była za wysoka. Przy 60 stopniach na płycie głównej może być tak, że temperatura MOSFETów grubo przekracza 100 stopni, szczególnie po ostrzejszej jeździe.


Kurde, jak to wiele wyjaśnia.

Jak spaliłem płytę, to wykres temperatury ledwo drgnął (ostatni odczyt to 48 stopni).

Skoro czujnik nie mierzy temperatury radiatora, to same mosfety mogły mieć i 2x wyższą temperaturę. A jak przeglądałem karty charakterystyk tych mosfetów, to przy temperaturze 100 stopni mają już ~połowę swojej mocy.

I to może być przyczyna tego, że koło nie ostrzega przed zjaraniem płyty. Gdyby czujnik był na radiatorze, to może zadziałałby w kole jakiś wentyl bezpieczeństwa i by się w porę wyłączyło. Albo chociaż w EUC.world dałoby się ustawić alarmy i samemu się zatrzymać przy niebezpiecznej temperaturze.

Dodam sobie dodatkowy czujnik na radiator i zrobię niezależne powiadomienie dźwiękowe po przekroczeniu 60 stopni.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/14 10:02 2021/05/14 10:21 przez tdm.
tdm
Ekspert
Ekspert
Posty: 539
Więcej
Veteran Sherman #11330
pechowa seria trwa, kolejny przypadek spalenia płyty shermana z wczoraj (12 minuta filmu). Jadące obok Nikola i ExN - pokonały to samo wzgórze bez problemu:

może któryś z serwisów albo sklepów zaoferowałby jakiś zestaw do modyfikacji shermana, zapobiegający tym usterkom, myślę że większość posiadaczy po obejrzeniu tych przypadków zapłonów byłaby zainteresowana takim zabezpieczeniem.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/14 10:57
devnull
Młodszy forowicz
Młodszy forowicz
Posty: 31
Oklaski: 2
Więcej
Veteran Sherman #11331
termostat w1209 + brzęczyk powinien zalatwic sprawę, jak ktoś chce to można tez zrobić odcięcie pakietu ale to już większy przekaźnik potrzebny bo standardowo tam jest chyba 10A, ale jak dla mnie za duże ryzyko

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/14 11:04
lukaszwiecek
Senior forum
Senior forum
Posty: 157
Więcej
Veteran Sherman #11332

devnull napisał: termostat w1209 + brzęczyk powinien zalatwic sprawę, jak ktoś chce to można tez zrobić odcięcie pakietu ale to już większy przekaźnik potrzebny bo standardowo tam jest chyba 10A, ale jak dla mnie za duże ryzyko

10A to stanowczo za mało. Ale też bym nie ryzykował z odcinaniem pakietów. Po pierwsze - wprowadziłoby to ryzyko odcięcia w nieodpowiednim momencie, a po drugie - po odcięciu pakietów przestałyby działać wentylatory, które chłodzą radiator.

Myślę że wystarczy głośna sygnalizacja dźwiękowa, żeby rider mógł się zatrzymać i dać ostygnąć płycie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/14 11:20
devnull
Młodszy forowicz
Młodszy forowicz
Posty: 31
Oklaski: 2
Więcej
Veteran Sherman #11333
żeby bardzo nie ingerować koło to można nawet zasilać ten termostat z powerbanka (przez przetwornice step up), całość zamknąć sobie w obudowie i umieścić wszystko na zewnątrz koła, sonda do środka na radiator, i mamy monitoring temperatury online (termostat ma wyświetlacz)
nie mam shermana ale chyba sobie to zbuduje bo akurat mam wszystkie części pod ręką :)
są tez wersje termostatu z więcej niż jedna sondą więc można tez monitorować pakiety, tylko żeby człowiek musiał poprawiać fabrykę :) ? koniec świata

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/14 23:38 2021/05/15 09:32 przez Kalmar. Powód: scalenie postów
kotu
Ekspert
Ekspert
Posty: 464
Więcej
Veteran Sherman #11334

tdm napisał: pechowa seria trwa, kolejny przypadek spalenia płyty shermana z wczoraj (12 minuta filmu). Jadące obok Nikola i ExN - pokonały to samo wzgórze bez problemu:


może któryś z serwisów albo sklepów zaoferowałby jakiś zestaw do modyfikacji shermana, zapobiegający tym usterkom, myślę że większość posiadaczy po obejrzeniu tych przypadków zapłonów byłaby zainteresowana takim zabezpieczeniem.



Ogarniamy dla swoich w standardzie jako wartość dodana. Teraz w sezonie nie ma czasu na zewnętrzne zlecania, możliwe że jesienią i 30% drożej.


devnull napisał: termostat w1209 + brzęczyk powinien zalatwic sprawę, jak ktoś chce to można tez zrobić odcięcie pakietu ale to już większy przekaźnik potrzebny bo standardowo tam jest chyba 10A, ale jak dla mnie za duże ryzyko


Kompletnie nie, to nie jest rozwiązanie. Rozwiązaniem jest zapobieganie, ulepszanie, poprawianie a nie alarmowanie. I tak będzie coraz gorzej, brud, kurz. Trzeba zrobić aby było od razu najlepiej. Koła nie są doskonałe, to już każdy wie. Trzeba poprawiać jak dla siebie.

EUCservice, miejsce gdzie znajdziesz wiele informacji na temat najnowszych produktów UTO.
Możesz zamówić lub serwisować sprzęt na naszej stronie www.eucservice.com

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/15 11:35
devnull
Młodszy forowicz
Młodszy forowicz
Posty: 31
Oklaski: 2
Więcej
Veteran Sherman #11336

kotu napisał:

devnull napisał: termostat w1209 + brzęczyk powinien zalatwic sprawę, jak ktoś chce to można tez zrobić odcięcie pakietu ale to już większy przekaźnik potrzebny bo standardowo tam jest chyba 10A, ale jak dla mnie za duże ryzyko


Kompletnie nie, to nie jest rozwiązanie. Rozwiązaniem jest zapobieganie, ulepszanie, poprawianie a nie alarmowanie. I tak będzie coraz gorzej, brud, kurz. Trzeba zrobić aby było od razu najlepiej. Koła nie są doskonałe, to już każdy wie. Trzeba poprawiać jak dla siebie.


to była odpowiedz na pomysł pobierania zbliżonej do prawdziwej temperatury, a nie poprawiania fabryki, która jak widać ma klientów lekko w nosie.
sens takich kół to po obecnych zmianach prawnych to właśnie tern i drogi niepubliczne, chciałem kupić to koło ale nie żeby jeździć po chodniku 20km/h :(
a wkładanie dodatkowej wentylacji to też tylko półśrodek bo problem jest w sofcie i konstrukcji płyty

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/15 12:27
kotu
Ekspert
Ekspert
Posty: 464
Więcej
Veteran Sherman #11337

devnull napisał:

kotu napisał:

devnull napisał: termostat w1209 + brzęczyk powinien zalatwic sprawę, jak ktoś chce to można tez zrobić odcięcie pakietu ale to już większy przekaźnik potrzebny bo standardowo tam jest chyba 10A, ale jak dla mnie za duże ryzyko


Kompletnie nie, to nie jest rozwiązanie. Rozwiązaniem jest zapobieganie, ulepszanie, poprawianie a nie alarmowanie. I tak będzie coraz gorzej, brud, kurz. Trzeba zrobić aby było od razu najlepiej. Koła nie są doskonałe, to już każdy wie. Trzeba poprawiać jak dla siebie.


to była odpowiedz na pomysł pobierania zbliżonej do prawdziwej temperatury, a nie poprawiania fabryki, która jak widać ma klientów lekko w nosie.
sens takich kół to po obecnych zmianach prawnych to właśnie tern i drogi niepubliczne, chciałem kupić to koło ale nie żeby jeździć po chodniku 20km/h :(
a wkładanie dodatkowej wentylacji to też tylko półśrodek bo problem jest w sofcie i konstrukcji płyty


Jeśli klient nie używa produktu zgodnie z przeznaczeniem, to wina jest klienta. Dlatego żeby dostosować sprzęt do większych obciążeń poprawiamy chłodzenie.
To samo robią w PC z chłodzeniem. I jeśli chcesz sprzęt "cisnąć"
Problemem jest przeznaczenie koła, to nie jest koło uniwersalne, tylko do latania po asfalcie. Wtedy ma prędkość i chłodzenie, tak jak zostało to zaprojektowane.
To tak jak byś chciał samochodem osobowym jeździć po poligonie.

Pomysł z dodatkowym brzęczykiem lub pomysły z odcięciem zasilania nie szedłbym w tym kierunku.

Sprzęt się przygotowuje, żeby wytrzymywał przeciążenia i to powinno być ważne dla tego co sprzedaje jak i dla tego co kupuje. Obie strony tracą.

EUCservice, miejsce gdzie znajdziesz wiele informacji na temat najnowszych produktów UTO.
Możesz zamówić lub serwisować sprzęt na naszej stronie www.eucservice.com

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.347 s.