Nie jesteś zalogowany.

nowoczesne polskie e-bike - 2020r.

2020/01/02 11:32 2020/01/02 13:13 przez tdm.
tdm
Senior forum
Senior forum
Posty: 103
Więcej
Autor
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8781
Z roku na rok ebike'i prezentują się coraz lepiej. Polscy producenci są dość konkurencyjni cenowo na tym rynku i w ostatnich latach mają coraz ciekawszą ofertę. Obecnie wchodzą na rynek konstrukcje nie przypominające już rowerów-samoróbek ale eleganckie projekty które coraz trudniej odróżnić od tradycyjnych rowerów. Ceny też stają się przystępniejsze. Za cenę lepszej klasy monocykla w tym sezonie będą dostępne solidne ebike'i z napędami od najbardziej renomowanych producentów.


KROSS otwiera rok 2020 nową kolekcją rowerów z dużą baterią (630Wh) schowaną w ramie, dzięki czemu nie za bardzo widać w ogóle że jest to elektryk.

Ten obrazek jest ukryty dla gości.
Proszę zalogować się lub zarejestrować, aby go zobaczyć.


www.kross.pl/pl/2020/ebike-mtb/level-boost-2-0-630
Jak dla mnie te nowe modele level 1 i 2 w wersji 2020r. to obecnie jedne z najciekawszych propozycji ebików, tym bardziej że cena podobna jak w starszych modelach (zależnie od specyfikacji 11,5-14tys).
Shimano oferuje jedynie baterie 400 i 500Wh a w tych Krossach można dać opcjonalnie powiększoną baterię 630Wh, co powinno przełożyć się na +20% zasięgu. Co prawda monocykle mają jeszcze większe baterie, ale te rowerowe są wyjmowane i ładują się na tyle szybko, że łatwo je doładować nawet w trasie np. w restauracji (Shimano podaje ładowanie od 0 do 80% w 150min.) albo zabrać ze sobą zapasową baterię.

Podobne założenia konstrukcyjne widać w modelu UNIBIKE Atom 2020r.

Ten obrazek jest ukryty dla gości.
Proszę zalogować się lub zarejestrować, aby go zobaczyć.


www.unibike.pl/atom.html
nieco skromniejszy, standardowa bateria, tańsze podzespoły ale i cena sporo niższa od poprzednika (9,5tys)

Romet póki co jeszcze nie ma tego typu projektu, ale pewnie niedługo też coś się pojawi.


Jak zapatrujecie się na tego typu sprzęty?
Sporo przemawia na korzyść ebike - zasięg podobny albo i większy niż monocykl, możliwośc używania z rozładowaną lub nawet wyjętą baterią, łatwy transport ciężkiego bagażu (np. duże zakupy lub wyprawy namiotowe), bezproblemowa jazda po każdej nawierzchni, ebike łączy transport z aktywnością fizyczną (zdrowiej i cieplej), łatwa odsprzedaż, brak ograniczeń prawnych i możliwość jazdy po ulicach, powszechna tolerancja i przyzwyczajenie kierowców i pieszych do rowerów na drogach czy chodnikach. Renomowany producent napędu to łatwa dostępność serwisu i części zamiennych, przy tej cenie to dość ważna okoliczność.

A może ktoś ma podobny e-bike i podzieli się wrażeniami?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/01/02 13:30 2020/01/02 13:34 przez GexN.
GexN
Ekspert
Ekspert
Posty: 355
Oklaski: 7
Więcej
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8782
Temat o zaletach i wadach poszczególnych sprzętów można dłuuugo dyskutować, więc na razie pominę.

Co do sprzętów które podesłałeś, to wydają mi się mało opłacalne - Kross za 12.500zł ma baterię 630Wh i 250 watów mocy, a np. za 12.000 możesz mieć już Cyklon e-Bike Viper V2 (także polskiej produkcji) z baterią 1 600 Wh i mocą 1900 watów. Nawet jeżeli planujesz jeździć na legalnym ograniczniku mocy do 250 watów, to Cyklon nadal oferuje 2,5 razy taką baterię za niższą cenę.
www.cyklonebike.com/viper-v2/

PS. Nie wiem czy dalej aktualne, ale kiedyś z kodem "wrongway" było 5% rabatu (przy 12.000 to 600zł) na Cyklony.

04-07.2016 Airwheel X3 -> 07.2016-03.2019 InMotion V5F+ (7350km+) -> 03.2019 InMotion V10F (5200km+)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/01/02 16:02
Seba
Senior forum
Senior forum
Posty: 185
Oklaski: 13
Więcej
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8783

GexN napisał: Co do sprzętów które podesłałeś, to wydają mi się mało opłacalne - Kross za 12.500zł ma baterię 630Wh i 250 watów mocy, a np. za 12.000 możesz mieć już Cyklon e-Bike Viper V2 (także polskiej produkcji) z baterią 1 600 Wh i mocą 1900 watów.


Proszę, nie porównuj elektrycznego rowera z elektrycznym motocyklem :) To, że ma łańcuch i korbę nie czyni z niego roweru.

Miłego dnia!
Sebastian

Wszystko o elektrycznych monocyklach - najednymkole.pl - www.facebook.com/NaJednymKole

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/01/02 16:04 2020/01/02 17:36 przez tdm.
tdm
Senior forum
Senior forum
Posty: 103
Więcej
Autor
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8784
widzę że Seba uprzedził mój post ale sporo już go napisałem to może się przyda.


Oglądałem sporo materiałów o cyklon e-bike - niby super ale....
- producent "garażowy", dziś jest jutro może zniknąć
- chińska rama, chiński silnik (a w nim różne elementy które szybko się luzują lub zużywają),
- bateria większa ale... o dziwo mimo tego zasięg tego "roweru" jest podobny jak fabryczny e-bike z silnikiem Shimano i standardową baterią
- bateria wbudowana + długi czas ładowania = nie podładujesz w trasie
- waga 50-60kg...., do parkowania takiego kolosa konieczny garaż, każde schody w górę to bariera niemal do pokonania
- nietypowe koła 24-26" (problem z oponami, dętkami, błotnikami itp.),
- konstrukcja uniemożliwiająca założenie bagażnika,
- o zbliżających się zakazach prawnych dla tego typu pojazdów nie wspomnę
Cyklonebike pedały ma tylko jako podpórka dla nóg, na samych pedałach Adam dał radę jechać tak z 5 km/h. Tak po prawdzie to nie jest wspomagany elektrycznie rower ale motocykl elektryczny, nawet sam tester z WrongWaya mówił że kieruje się tym jak motocyklem.

Zwykły e-bike z napędami Shimano/Bosh/Yamaha itp. też można odblokować do prędkości 50km/h, blokada jest dezaktywowana przyciskiem na kierownicy. Część producentów e-bików nawet fabrycznie ma już modele ze wspomaganiem do prędkości 40-50km/h. W przypadku e-motocykla już z daleka będzie widać że to nie rower.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/01/02 20:17
GexN
Ekspert
Ekspert
Posty: 355
Oklaski: 7
Więcej
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8788
Ja tylko podaję alternatywę w podobnej cenie, oczywiście każdy ma swoje indywidualne kryteria (jak z kółkiem, hulajnogą itp). Dla jednego liczy się w miarę niska masa, niewyrużniający się wygląd i osprzęt Shimano, a inny woli większy zasięg i moc mimo większej masy.
Osobiście (moja prywatna opinia z którą jak najbardziej można się nie zgadzać :) ), gdybym miał już wydać na rower 12.000 to brałbym jednak Cyklona (albo poszukał czegoś w tym stylu, bo rynku rowerowego dobrze nie znam). Gdybym chciał coś bardziej turystycznego (lżeszjego i z małą baterią) to poszukałbym czegoś tańszego.

Seba napisał: Proszę, nie porównuj elektrycznego rowera z elektrycznym motocyklem :) To, że ma łańcuch i korbę nie czyni z niego roweru.


Według prawnych ograniczeń po zredukowaniu mocy do 250W to dalej rower (chyba, że ma ponad 48V). Takie mamy prawo, nie ja je wymyślałem...
Wiem, że filmiki Adama, gdzie testuje najmocniejsze wersje po 13-17kW rozpędzające się do 100km/h+ zbudowały otoczkę ekstremalnych sprzętów, ale Venom z silnikiem 1900W i prędkością maks 45-55km/h (czyli tyle co topowe kółka) będzie przyjemnym, ale nie ekstremalnym sprzętem. Takie moce i prędkości osiągają rowery samoróbki po wrzuceniu zestawu z Aliexpress, tylko Cyklon w przeciwieństwie do nich będzie bezpieczniejszy, bo ma zawieszenie i osprzęt dostosowany do takich osiągów.


@tdm Zachowajmy trochę obiektywności, z częścią argumentów się zgadzam, ale większość naciągasz, albo nie sprawdziłeś dokładnie:

- producent "garażowy", dziś jest jutro może zniknąć

Na razie z tego co wiem biznes się im kręci, więc na zniknięcie z rynku się nie zapowiada. Wadą może być za to długi czas oczekiwania. Z tego co wiem mają sporo zamówień i na rower czeka się nawet kilka miesięcy.

- chińska rama, chiński silnik (a w nim różne elementy które szybko się luzują lub zużywają),

Rama do Vipera V2 z tego co wiem jest robiona w Polsce, silnik nie wiem gdzie, ale nawet jeżeli w Chinach, to przecież Shimano też tam produkują. Masz doświadczenie z tymi eBike, skoro piszesz że elementy się luzują? Serio pytam, bo ja o problemach nie słyszałem i nie wiem, czy używasz stereotypu "chińskie to gorsze", czy serio słyszałeś o jakiś problemach? Na szybko przeszukałem Internet i nic o problemach nie znalazłem.

- bateria większa ale... o dziwo mimo tego zasięg tego "roweru" jest podobny jak fabryczny e-bike z silnikiem Shimano i standardową baterią

Nie próbujmy zaklinać rzeczywistości, że na baterie 1600Wh i 630Wh dadzą taki sam zasięg przy tych samych założeniach ;) Na stronie Cyklona zasięgi są podane jadąc z prędkościami, które są w Krosie nieosiągalne. Gdyby jechać w ograniczniku 250W i 25km/h na baterii 1600 Wh przejedziesz mniej więcej 2,5 raza tyle co na baterii 630 Wh.

- bateria wbudowana + długi czas ładowania = nie podładujesz w trasie

Czas ładowania Cyklona mimo znacznie większej baterii jest taki sam jak w Krossie (około 5h do 100% na standradowej ładowarce 4A). A przecież jadąc Krosem trzeba będzie spędzić, kilka dodatkowych godzin czekając na dodatkowe półtora cyklu ładowania, aby osiągnąć ten sam zasięg co w Cyklonie.

- waga 50-60kg...., do parkowania takiego kolosa konieczny garaż, każde schody w górę to bariera niemal do pokonania

Waga Vipera V2 w tej wersji to coś około 40kg, ale zgadzam się, że podnoszenie tego sprzętu zdecydowanie będzie problemem. Dzisiaj budynki zazwyczaj mają ma windy, więc do domu da radę wprowadzić, ale wrzucenie na dach samochodu będzie graniczyć z cudem (albo wymagać podnośnika :P ). Kross na pewno będzie lżejszy (model z 2018 z baterią 500Wh to 20kg, więc podejrzewam, że model 630Wh to jakieś 21-22kg) i jeżeli chcesz z rowerem wchodzić po schodach, czy pakować go do samochodu to Kross będzie pod tym względem lepszy.

- nietypowe koła 24-26" (problem z oponami, dętkami, błotnikami itp.),

Na allegro sporo opon w takich rozmiarach jest, choć podejrzewam, że do większych prędkości warto poszukać modelu dedykowanego eBikom.

- konstrukcja uniemożliwiająca założenie bagażnika,

Przecież są bagażniki sklep.cyklonebike.com/pl/p/Bagaznik-dedykowany-dla-ram-ViperVectorEkrossEleek/128 Dodatkowo w takiej konstrukcji masz z tyłu amortyzator (w Krosie brak) dzięki któremu po drodze się dosłownie płynie.

- o zbliżających się zakazach prawnych dla tego typu pojazdów nie wspomnę

Rowery są już uregulowane, nowe przepisy mają dotyczyć UTO.

Cyklonebike pedały ma tylko jako podpórka dla nóg, na samych pedałach Adam dał radę jechać tak z 5 km/h. Tak po prawdzie to nie jest wspomagany elektrycznie rower ale motocykl elektryczny, nawet sam tester z WrongWaya mówił że kieruje się tym jak motocyklem.

Ponownie powtarzam, to co wyżej napisałem - to nie jest wersja ekstremalna wersja o mocy 17.000W. Przy 1900W jeszcze warto i nawet fajnie jest popedałować i dorzuć to swoje dodatkowe kilkaset watów w nogach.

04-07.2016 Airwheel X3 -> 07.2016-03.2019 InMotion V5F+ (7350km+) -> 03.2019 InMotion V10F (5200km+)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/01/03 13:02 2020/01/03 13:25 przez tdm.
tdm
Senior forum
Senior forum
Posty: 103
Więcej
Autor
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8797
na kanale Adama jest test realnego zasięgu tego e-motorowera. W wersji z najmocniejszą baterią przy prędkościach ok. 45km/h wyszło mu ~60km. W najtańszym modelu producent podaje teoretyczny zasięg o połowę niższy, więc raczej słabo. Na chwilę obecną najtańszy model wydaje mi się zatem bez sensu.
Swoją drogą jeśli ktoś chce konkretną moc, szybkość i zasięg to wszystko to znajdzie w... motocyklu spalinowym, który jest lepiej przystosowany do tego rodzaju jazdy.


Wracając do e-rowerów, na kanale Taby jest fajne porównanie e-bików: samoróbki z chińskim silnikiem 2500w do fabrycznego 250w Bosch ze zdjętą blokadą (19.08 min filmu):

Jak się okazuje mimo teoretycznie wielkiej różnicy w mocach silników realna różnica jest znacznie mniejsza, widać to na teście przyspieszenia (14.00 min filmu).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/01/04 21:12 2020/01/04 21:29 przez tdm.
tdm
Senior forum
Senior forum
Posty: 103
Więcej
Autor
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8801
Jako, że głównym problemem e-bików jest mały zasięg, obliczyłem na szybko na ile możnaby liczyć w dalekiej trasie.
Obliczenia dla e-bike typu MTB z najmocniejszym silnikiem Shimano e8000 i wyjmowaną baterią 630Wh + przerwa 1h gdzieś po drodze na podładowanie (wyjmowaną baterię powinno dać się podładować praktycznie wszędzie).

Standardowo Shimano deklaruje dla roweru MTB z baterią 504Wh 50/75/100km (wspomaganie max/średnie/eco). Raczej są to wiarygodne dane, SzajBajk z YT na podstawie swoich jazd na tym silniku podaje podobne dystanse.
Przy zwiększonej baterii 630Wh wychodziłoby więc : 62/94/125km
a z 1h podładowaniem po drodze nawet: 82/124/165km

Tryb eco pomijam jako prawdopodobnie dość słaby, ale 124km na średnim wspomaganiu i 82km na najmocniejszym wydaje się już niezłym wynikiem. Tym bardziej że jak się skończy bateria to nie ma tragedii, resztę można dopedałować.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/01/14 14:50 2020/01/14 15:04 przez tdm.
tdm
Senior forum
Senior forum
Posty: 103
Więcej
Autor
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8873
MTB to jednak nie koniec, silniki MTB są mocne ale prądożerne, w kwestii zasięgu e-bike touringowy jest jeszcze wydajniejszy (a także odczuwalnie cichszy i sporo tańszy).

W przypadku Shimano najnowszy silnik touringowy e6100 deklaruje na standardowej baterii 504Wh (23kmh po płaskim, mały wiatr, kierowca 75kg) takie zasięgi :

Ten obrazek jest ukryty dla gości.
Proszę zalogować się lub zarejestrować, aby go zobaczyć.


Już w standardzie jest nieźle, 90km na max wspomaganiu... Gdyby do tego dodać 1h przerwy na podładowanie wychodzi zasięg prawie 2x wyższy niż w e-MTB:
- 117km - max wspomaganie
- 165km - średnie wspomaganie
- 236km - tryb eco

W rowerze touringowym bateria jest często na bagażniku, więc na duże trasy lub trudny teren można by łatwo zabrać zapasową baterię (waży 2.6kg) i mieć realnie 200km zasięgu na max wspomaganiu albo ze 150km przy odblokowaniu silnika i jeździe ze wspomaganiem przy 30-35km/h.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/01/17 17:06
Hemi
Świeżak
Świeżak
Posty: 2
Więcej
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8912
Biorąc pod uwagę temat autora wątku; to chyba się kolega myli w kwestii Unibike

Kross ma tylko większy akumulator.
Unibike osprzęt ma lepszy i droższy.
Silnik w Unibike Atom to nowszy i lepszy konstrukcyjnie model E7000.
W porównaniu do starszego E8000, który jest w Krossie to E7000 jest cichszy, mnieJ prądożerny i nie ma oporów przy pedałowaniu na sucho tzn. bez prądu.

Różnica w cenie 3000 zł to przepaść !

Szukam właśnie elektryka mtb do 10000 zł i Unibike jest poza wszelką konkurencją !

Czekam tylko żeby pojawiły się w sklepach, bo wyboru już dokonałem, chciałbym tylko przymierzyć się do ramy, bo mam dylemat między 17, a 19’ ?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/01/17 22:13 2020/01/17 22:24 przez tdm.
tdm
Senior forum
Senior forum
Posty: 103
Więcej
Autor
nowoczesne polskie e-bike - 2020r. #8913
czy możesz podać źródło w oparciu o które twierdzisz, że e7000 jest cichszy i ma mniejsze opory? W przypadku e6000 i e6100 producent wyraźnie to zaznacza w opisie, że ten drugi jest cichszy i 20% oszczędniejszy. Przy silnikach mtb brak analogocznego porównania do starszego modelu.
Jeśli masz więcej fotek Atoma może wrzucisz, Unibike dał tylko jedno zdjęcie i nie widać jak tam się wyjmuje baterię.

Unibike Atom jak na mtb faktycznie wydaje się ciekawym modelem, jest atrakcyjnie wyceniony. Z malowaniem jednak się nie postarali, większośc producentów maluje dolną częśc na ciemno a górną na jasno tak jak w krossie, co wizualnie odchudza masywny element z baterią. Unibike zamiast to jakoś ukryć to jeszcze podkreślił wielkośc tego elementu. Co do komponentów to nie bardzo się zgadzam, ten droższy kross ma powietrzną amortyzację, unibike tylko sprężynową. Ilośc przerzutek 10 czy 11 nie ma aż takiego znaczenia, więcej przełożeń to cieńszy łańcuch, a te najczęściej się rwą w takich rowerach.

Tak na marginecie silniki e7000 (mtb) i e6100 (touring) mają tą samą moc - 60Nm, ale ten drugi jest znacznie oszczędniejszy w kwestii prądu. Shimano podaje max zasięg silnika mtb jako 50/75/100km, a silnika touringowego jako 93/130/185. Ze względu na zasięg zastanawiam się jednak czy nie lepszy byłby touring (np. kross Trans Hybrid 5 - 2020), 45% więcej zasięgu to dużo.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.190 s.