Nie jesteś zalogowany.

jak najlepiej pokonywać górki/zjazdy/offroad

2021/05/15 12:47 2021/05/15 12:59 przez tdm.
tdm
Ekspert
Ekspert
Posty: 539
Więcej
Autor
jak najlepiej pokonywać górki/zjazdy/offroad #11338
w związku z ostatnimi doniesieniami o uszkodzeniach shermanów na podjazdach nowy temat dotyczący techniki pokonywania wzniesień i zjazdów. To samo będzie dotyczyło jazdy offroad, z tego co wiem wówczas koło ciągnie więcej energii niż podczas jazdy po asfalcie.

Jak to najlepiej robić, tak aby
1) zużyć jak najmniej energii
2) chronić koło przed uszkodzeniem?

- utrzymać prędkość szosową, np. 35km/h (większe zużycie prądu, ale i lepsze chłodzenie)
- znacznie zwolnić np. do 10-15km/h (mniejsze zużycie energii, ale słabe chłodzenie)
- a może coś pośrodku?

Czy jesli jest ciepła pogoda np. 25-30C i mamy długi podjazd (np. 2 km) to lepiej zejść z koła i pokonać to piechotą, albo np. trochę podjechać, potem zejść poprowadzić kawałek, i dopiero dalej ?

To samo pytanie dot. zjazdów - efektywniej dla baterii jest zjeżdżać szybko, czy powoli?

Może ktoś z Was, kto ma w okolicy jakieś dłuzsze podjazdy mógłby spróbować pokonać wzniesienia różnymi technikami i podzielić się wynikami, temperaturą, zużyciem baterii itp. ?
Albo kto zna się na elektronice pokusiłby się o wykonanie jakichś obliczeń, testów (choćby nawet teoretycznych) dotyczących różnych technik jazdy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/15 23:11
devnull
Młodszy forowicz
Młodszy forowicz
Posty: 31
Oklaski: 2
Więcej
jak najlepiej pokonywać górki/zjazdy/offroad #11341
jedyne co wiem to to ze koło przy małej prędkości obrotowej i dużym oporze (górka, piach) pobiera bardzo dużo energii
czyli jak już jechać to lepiej szybciej i płynnie (bez przyspieszania) niż bardzo powoli, nie zatrzymywać się :)
podjazdy lepiej z rozpędu a nie jak adam z zatrzymania i od razu 40 stopni podjazd :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/26 14:39 2021/05/26 14:40 przez qba.
qba
Młodszy forowicz
Młodszy forowicz
Posty: 42
Więcej
jak najlepiej pokonywać górki/zjazdy/offroad #11380
Przy podjazdach sterownik koła będzie się grzał. Będzie się grzał tym mocniej, im większy prąd przez niego przepływa (tak naprawdę to więcej prądu na jednostkę czasu, prąd chwilowy zawsze jest albo max, albo 0). Jak koło ma wbudowane zabezpieczenie termiczne, to się zbuntuje, trzeba poczekać. Jak nie ma, to się spali. Ot i cała filozofia.

Polecam filmiki Martyego, on tam męczy koła pod górę nałogowo. Gdzieś też widziałem podsumowanie, które koła bezproblemowo wjechały na "stress test hill". Może ktoś poda link, gdzie można to znaleźć.

Przy zjeżdżaniu raczej nie za szybko, bo bateria się ładuje i można przekroczyć dozwolone napięcia. Wszystko zależy od stromizny.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2021/05/26 15:49 2021/05/26 17:09 przez tdm.
tdm
Ekspert
Ekspert
Posty: 539
Więcej
Autor
jak najlepiej pokonywać górki/zjazdy/offroad #11381

qba napisał: Przy podjazdach sterownik koła będzie się grzał. Będzie się grzał tym mocniej, im większy prąd przez niego przepływa (tak naprawdę to więcej prądu na jednostkę czasu). Jak koło ma wbudowane zabezpieczenie termiczne, to się zbuntuje, trzeba poczekać. Jak nie ma, to się spali.

no tak, ale którą z opcji wybrać - jechać szybko gdy koło ciągnie więcej prądu, mocniej się grzeje ale także się chłodzi bo wewnątrz jest przewiew, czy jechać powoli gdy koło grzeje się mniej ale chłodzenie jest minimalne...
Zrobiłbym sam jakieś testy porównujące oba sposoby wjazdu, ale mieszkam na równinach.


qba napisał: Polecam filmiki Martyego, on tam męczy koła pod górę nałogowo. Gdzieś też widziałem podsumowanie, które koła bezproblemowo wjechały na "stress test hill". Może ktoś poda link, gdzie można to znaleźć.

tych testów było wiele, zamieszczam listę 10 modeli jakie wjechały na "overheat hill" z podaniem ich temp. na szycie:
Monster v3 - brak pomiaru, prawdopodobny wynik jak w MsP
KS s18 - 38'C
Msx - 50'C
mcm5 - 51'C
16x/tesla - 52'C
MsP - 62'C
V.Sherman: 59-64'C
EX - 64'C
KS 18xl - 77'C
Na razie nie było testu ExN i MonsterPro, ale oba te koła jeździły już po podobnych górach i dały radę: --link--

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.260 s.