Nie jesteś zalogowany.

Koszty użytkowania kółka

2020/02/07 14:09 2020/02/07 14:16 przez GexN.
GexN
Ekspert
Ekspert
Posty: 508
Oklaski: 7
Więcej
Autor
Koszty użytkowania kółka #9151
Jakiś czas temu stuknęło mi ponad 5000 w V10F i zauważyłem ciekawy parametr jakim jest całkowite i średnie zużycie prądu przez cały przejechany dystans. W moim wypadku kółko zużywa 22 Wh/km, co daje nam 2,2kWh/100km. Trochę o sposobie użytkowania - jeżdżę głownie po ścieżkach rowerowych na których można się rozpędzić, ale co kilkaset metrów są światła, więc trzeba zahamować i znowu się rozpędzać, masa jadącego około 85kg (często dodatkowo zakupy, czy inne paczki ważące po parę kilo), teren głównie płaski.


Teraz przejdźmy do kosztów - zakładam negatywny scenariusz sprawności ładowarki na poziomie 80%, co daje nam 2,75kWh na 100km realnego zużycia prądu na liczniku w domu. 1 kWh w Polsce obecnie kosztuje średnio 55gr. tak więc otrzymujemy koszt 1,51zł na 100km (po drobnym zaokrągleniu do pełnego grosza) :)

Przejechanie 5000km kosztowało mnie około 75,63zł :) przy założeniu negatywnego scenariusza niskiej sprawności ładowarki.

Warto wziąć to pod uwagę w dyskusji "kółko jest drogie", gdyż po inicjalnej inwestycji, koszty eksploatacji są śmiesznie niskie. Myślę, że gdybym chciał przejechać 5000km rowerem to na jedzenie zdecydowanie musiałbym wydać ponad 75zł (tak wiem, że rowerem jeździ się z trochę innego powodu i ten argument nie do końca ma sens :P )

Wrzucam też zestawienie kosztów przejechania 100km samochodami elektrycznymi i spalinowymi. Cena 1kWh taka sama jak przyjęta przeze mnie, ale do zużycia wybrano normę mniej restrykcyjną normę ADAC zamiast WLTP i chyba nie była pod uwagę brana sprawność ładowarki, a samo zużycie prądu przez samochód, więc realistycznie patrząc powinno się jeszcze "ładnych parę" procent do tych kosztów doliczyć. Ponownie jestem świadom, że takie porównanie nie zawsze ma sens, gdyż samochód ma trochę inne zastosowanie niż kółko (można zabrać więcej osób i bagażu itp.), ale sporo osób codziennie dojeżdża samochodami do pracy samemu, nie zabierając ze sobą nic co wymagałoby wożenia samochodem ;)

Źródło autokult.pl/32260,realne-zuzycie-pradu-w-samochodach-elektrycznych-liderem-jest-hyundai-ioniq

04-07.2016 Airwheel X3 -> 07.2016-03.2019 InMotion V5F+ (7500km+) -> 03.2019 InMotion V10F (7100km+)

This message has attachments images.
Please log in or register to see it.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/02/07 16:23 2020/02/07 16:44 przez tdm.
tdm
Ekspert
Ekspert
Posty: 330
Więcej
Koszty użytkowania kółka #9152
fajne wyliczenie, pojazdy spalinowe wypadają słabiutko wobec elektryków pod względem kosztu zużytego "paliwa". Dla e-bike typu pedelec pod względem kosztów wyszłoby prawdopodobnie jeszcze mniej, bo człowiek przynajmniej w połowie wspomaga silnik.
Ale z drugiej strony sam monocykl waży 100x mniej niż samochód elektryczny, auto może naraz po kilka osób i o wiele więcej więcej bagażu.

Trzebaby jeszcze doliczyć inne poniesione koszty - np. zakup akcesoriów i specjalistycznego ubrania ochronnego (w aucie niepotrzebne), nowe opony, dużo częstsze niż w aucie przeglądy techniczne, niższą przewidywaną żywotnośc baterii itp. W aucie opona starczy i na 80 tys. km, w kółku nie wiem jak często się wymienia - co 5 tys?

Jaką w ogóle przewidywaną żywotność (w km) ma przeciętny monocykl? Ja największy przebieg widziałem 8 tys. km (msx 84v) i użytkownik opowiadał że problemów brak a koło dalej jeździ.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/02/08 11:08 2020/02/08 11:10 przez atdlzpae.
atdlzpae
Ekspert
Ekspert
Posty: 239
Oklaski: 1
Więcej
Koszty użytkowania kółka #9155

tdm napisał: Trzebaby jeszcze doliczyć inne poniesione koszty - np. zakup akcesoriów i specjalistycznego ubrania ochronnego (w aucie niepotrzebne), nowe opony, dużo częstsze niż w aucie przeglądy techniczne, niższą przewidywaną żywotnośc baterii itp. W aucie opona starczy i na 80 tys. km, w kółku nie wiem jak często się wymienia - co 5 tys?

W samochodzie też nie jest różowo, a szczególnie w modelach znanych z psucia się. Olej co 10 tyś, podobnie hamulce, OC, świece, różne głupoty które się zepsują (niedawno zardzewiała mi rura wydechowa)... Akumulator w tym roku kupowałem bo alternator wysiadł i zabił poprzedni. Myślę, że na samej eksploatacji koło zwróciło by się po dwóch latach. :)
Sam planuję zrezygnować z samochodu jak tylko rzucę obecną pracę (nie będę musiał dojeżdżać codziennie do firmy). Koło + traficar + kamper (na wakacje) wystarczą.

A awaryjność zależy od koła - moje KS16S to było koło z piekła, dosłownie co kilka dni musiałem je rozbierać. Natomiast mój MSX jest raczej bezproblemowy i szacuję, że w pół roku zwrócił się w 30%. :)
PODZIĘKOWANIE GexN

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/02/11 09:53 2020/02/11 09:55 przez GexN.
GexN
Ekspert
Ekspert
Posty: 508
Oklaski: 7
Więcej
Autor
Koszty użytkowania kółka #9172
Nawet pomijając koszty zakupu, zużycia i naprawy samochodu może opłacać się dojeżdżać kółkiem, zwłaszcza w zakorkowanych miastach ze strefami płatnego parkowania. Co prawda jest dużo zmiennych, które trzeba brać pod uwagę w takich przeliczeniach, więc każdy musi sobie indywidualnie sobie kalkulować:
- jaka zakorkowana jest codzienna droga do pracy
- ile pali samochód w takim ruchu
- ile płaci się za parking (parkowanie w strefie płatnego parkowania)
- ile czasu i nerwów oszczędzamy oszczędzamy (jak to wycenić? ;) )

W moim przypadku, nawet optymistycznie patrząc, samochód w korkach pali 10l/100km. To na 5000km przy cenie 4,95zł/l daje koszt 2475zł na paliwo. Do tego wynajem miejsca (biuro w strefie płatnego parkowania, więc wynajem wyjdzie taniej niż parkometry) to optymistycznie 200zł na miesiąc, czyli 2400zł na rok (dla uproszczenia nie liczę dodatkowego kosztu parkometrów w przypadkach, gdy muszę zaparkować, poza wykupionym miejscem parkingowym). I tak po roku mam 4875zł kosztów dojazdów do pracy samochodem od tego odejmę koszt prądu do kółka (z pierwszego postu), czyli 75zł i wychodzi mi 4800zł, które po roku mogę wydać na kółko i akcesoria. Na V5F+ jeździłem prawie 3 lata (jako główne koło, teraz śmigam na nim sporadycznie), na V10F już prawie rok i zdecydowanie planuję jeszcze je potrzymać, więc inwestycja na pewno się zwróci ;)

Przechodząc do czasu - samochodem dojazd w godzinach szczytu zajmuje od 20 do 40 min ze względu na korki, kółkiem wraz z ubraniem się około 20 min (tutaj takich wahań w czasie dojazdu nie ma, korki są stałe, a dokładniej ich brak ;) ). Przyjmijmy, że oszczędzam dziennie 10 min w jedną stronę - daje to 20 min dziennie razy jakieś 200 dni pracujących w roku i mamy ponad 66 godzin dodatkowego czasu wolnego :) Nerwy związane z jazdą samochodem w korku pominę, gdyż ciężko je zmierzyć jednostkami w układzie SI ;)

Oczywiście to perspektywa kogoś mieszkającego w dużym mieście, nie wątpię, że mieszkając np. na wsi i dojeżdżając do niedużego miasteczka, gdzie nie ma stref płatnego parkowania, ani korków, kalkulacja będzie wyglądać zupełnie inaczej.

Alternatywy - komunikacja miejska, ale wtedy czas dojazdu w moim wypadku wynosi 45-55 min w jedną stronę (o ile nie ma jakiś utrudnień), albo ewentualnie samochód elektryczny (darmowy postój w strefie płatnego parkowania, mniejszy koszt przejechania 100km niż spalinowy), tylko ceny zakupu czegoś z sensownym zasięgiem są bardzo wysokie i koszty eksploatacji dalej zdecydowanie większe niż koła.

04-07.2016 Airwheel X3 -> 07.2016-03.2019 InMotion V5F+ (7500km+) -> 03.2019 InMotion V10F (7100km+)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/02/11 13:28 2020/02/11 18:46 przez Kalmar.
Kalmar
Moderator
Moderator
Posty: 617
Oklaski: 26
Więcej
Koszty użytkowania kółka #9175
Zwolennicy hulajnogi napisaliby, że jest jeszcze taniej :)

Jak dobrze, że nie mieszkam w dużym mieście bo byłyby jeszcze większe korki niż są teraz w tym rozkopanym wszerz i wzdłuż miasteczku.

Muszę częściej jeździć kółkiem a ostatnio właśnie za mało jeżdżę. Nawet jak coś przewożę samochodem to przecież nie codziennie więc kołem można śmigać :)

edit po jakimś czasie:
No właśnie, GexN Ty masz rację z tym jeżdżeniem do oporu bo wydając 12000zł w 3 lata na samochód to właściwie dlaczego mówimy, że kółka są drogie?
Oszczędzając połowę tej kwoty czyli 6000zł można po tych 3 latach spokojnie kupić nowe koło albo cokolwiek innego za 6000zł :)
Tylko trzeba być konsekwentnym i jeździć kołem a nie za wszelką cenę wozić tyłek kilometr samochodem. A to kusi, kusi. Wiem coś o tym. I potem na wadze 102kg :lol:

Pozdrawiam. Tomek
PODZIĘKOWANIE GexN

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/02/12 15:32 2020/02/12 15:59 przez tdm.
tdm
Ekspert
Ekspert
Posty: 330
Więcej
Koszty użytkowania kółka #9186
wracając do porównywania użytkowania auta do koła czy innych tego typu sprzętów - to są super zabawki na dobrą pogodę, jak jest ciepło, nie pada, nie wieje silny wiatr. W takich warunkach faktycznie mogą one pełnić rolę UTO.
Jednak w naszym klimacie tego typu pogoda jest co najwyżej przez pół roku, pozostałe pół jest zimno, pada i wieje.

Pojazd który mógłby być brany na serio jako codzienny środek transportu w każdych warunkach pogodowych musi mieć jakąś osłonę zapewniającą kierowcy schronienie przed złą pogodą, czyli chyba minimalnie coś w tym stylu

Ten obrazek jest ukryty dla gości.
Proszę zalogować się lub zarejestrować, aby go zobaczyć.


....a to już w sumie jest coś a'la samochodzik, tylko miniaturowy.
fr.made-in-china.com/co_protruecn/produc...rsons_rginuihhg.html

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/02/12 15:57
GexN
Ekspert
Ekspert
Posty: 508
Oklaski: 7
Więcej
Autor
Koszty użytkowania kółka #9187
Jak masz kurtkę i spodnie nieprzemakalne (moto, albo jakieś turystyczne), zamknięty kask z szybką można jeździć i w deszczu i wietrze bez dyskomfortu i problemów. Jasne, trzeba o wiele, wiele bardziej uważać, gdyż droga hamowania się wydłuża, kierowcy samochodów mają gorszą widoczność i piesi często biegną bez rozglądania się uciekając przed deszczem.

Póki co jeden dzień w tym roku musiałem odpuścić, gdy napadało śniegu i zrobiła się kilkucentymetrowa breja po której nie dało się jechać. Trzeba przyznać, że zima w tym roku póki co jest wyjątkowo łaskawa dla rowerzystów/UTO.

04-07.2016 Airwheel X3 -> 07.2016-03.2019 InMotion V5F+ (7500km+) -> 03.2019 InMotion V10F (7100km+)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/02/12 16:00
lukaszwiecek
Senior forum
Senior forum
Posty: 142
Więcej

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/02/12 16:58
ctx
Senior forum
Senior forum
Posty: 178
Oklaski: 3
Więcej
Koszty użytkowania kółka #9189

tdm napisał: wracając do porównywania użytkowania auta do koła czy innych tego typu sprzętów - to są super zabawki na dobrą pogodę, jak jest ciepło, nie pada, nie wieje silny wiatr. W takich warunkach faktycznie mogą one pełnić rolę UTO.
Jednak w naszym klimacie tego typu pogoda jest co najwyżej przez pół roku, pozostałe pół jest zimno, pada i wieje.

Pojazd który mógłby być brany na serio jako codzienny środek transportu w każdych warunkach pogodowych musi mieć jakąś osłonę zapewniającą kierowcy schronienie przed złą pogodą, czyli chyba minimalnie coś w tym stylu


Zupełnie się z Tobą nie zgodzę. Podobnie jak GexN jeżdżę cały rok, pojedyncze dni mi wypadają kiedy właśnie jest więcej śniegu co ostatnio się rzadko zdarza. Nawet ostatnie dni kiedy wiatr jak wiadomo nieźle daje w kość i podmuchy prawie zatrzymują miejscu też kółeczko daję radę, oczywiście musi być wtedy coś mocniejszego.
Zresztą zobacz sobie edmonton.ctvnews.ca/one-wheeled-wonder-e...7c-weather-1.4771029
Natomiast taki samochodzik to moim zdaniem jeden z mniej sensownych środków transportu. Gdzie tym jeździć, po chodnikach/ścieżkach nie wolno a po ulicy taką zawalidrogę to zatrąbią. No chyba, że ktoś dojeżdża w jakiejś miejscowości gdzie jest minimalny ruch.

Pozdrawiam! Piotrek, Kraków
Ninebot One S2 (>400km) -> Inmotion V8 (>3000km) -> Inmotion V10F(>2500km)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2020/02/12 19:02 2020/02/12 19:04 przez atdlzpae.
atdlzpae
Ekspert
Ekspert
Posty: 239
Oklaski: 1
Więcej
Koszty użytkowania kółka #9190

lukaszwiecek napisał: Do poczytania w temacie:
m.facebook.com/groups/281317752351283?vi...k&id=773948719754848
I m.facebook.com/groups/281317752351283?vi...k&id=620323905117331

Niestety obydwa linki są do prywatnej grupy na FB i wymagają konta oraz członkowska w grupie. :(


ctx napisał: Gdzie tym jeździć, po chodnikach/ścieżkach nie wolno a po ulicy taką zawalidrogę to zatrąbią.

A niech trąbią. Legalne? Legalne. B)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.200 s.