Nie jesteś zalogowany.

Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać.

2019/07/05 21:44
kozseb
Młodszy forowicz
Młodszy forowicz
Posty: 44
Więcej
Autor
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7403
Szanowni Państwo, otwieram temat odnośnie urazów oraz innych niedogodności zdrowotnych w trakcie użytkowania,

Dziś pierwszy raz w życiu użytkowałem monocykl. Zauważyłem że moje ciało jest bardzo sztywne i mam bóle łydek oraz śródstopia.
Czy mieliście tak samo? Czy możecie pokazać jak prawidłowo stać by ciało nauczyło się i było jak najbardziej komfortowo ułożone.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2019/07/05 21:55
Paweł R.
Ekspert
Ekspert
Posty: 297
Oklaski: 10
Więcej
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7405
Może będziesz rozczarowany odpowiedzią ale metoda jest tylko jedna: jeździć, jeździć, jeździć.

Z czasem ciało się adaptuje, łapiesz naturalny luz i nic już nie boli.
PODZIĘKOWANIE kozseb

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2019/07/05 22:12
kozseb
Młodszy forowicz
Młodszy forowicz
Posty: 44
Więcej
Autor
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7406
Nie jestem rozczarowany. Tak myślałem, że ciało musi się przywyczaić.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2019/07/06 03:12 2019/07/06 03:25 przez atdlzpae.
atdlzpae
Senior forum
Senior forum
Posty: 122
Oklaski: 1
Więcej
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7410
Moje doświadczenia:
- Ból grzbietu - pozycja bardziej wyprostowana pomaga
- Ból łydek - po prostu trzeba te mięśnie wzmocnić, postawienie stopy kilka cm do przodu też ułatwia jazdę
- Śródstopie - jest to efekt niedokrwienia. Ja co jakiś czas podczas jazdy zmieniam nacisk stóp:
Domyślnie jest nacisk na całe stopy [najlepsza kontrola].
Kiedy jest kawałek prostej drogi wychylam prawą stopę do przodu [stoję na "palcach"] i lewą nogę do tyłu [stoję na "pięcie"]. I po 2s zamiana - prawa stopa palce, lewa stopa pięta. I tak kilka razy. Nie zmienia to toru jazdy [po odpowiedniej ilości praktyki] i uwalnia całą krew uwięzioną w stopach.

Ponadto ból śródstopia może być spowodowany obuwiem - np. w sandałach manewr zmiany nacisku nie działał ze względu na grubą podeszwę. Moim zdaniem najlepsza do jazdy jest cieńka podeszwa.
PODZIĘKOWANIE Skyfia, kozseb

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2019/07/06 06:22
Paweł R.
Ekspert
Ekspert
Posty: 297
Oklaski: 10
Więcej
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7411
Wydaje mi się, że pomocne będzie również rozciąganie mięśni nóg przed i po jeździe. Jeśli ktoś ma przykurcze to w czasie jazdy mogą one nasilać dolegliwości.

A jeśli chodzi o bóle grzbietu - warto również rozciągać ale przede wszystkim wzmacniać mięśnie brzucha i pleców.

Co do samej techniki - sylwetka ma być wyprostowania (nie pochylamy się) ale kolana ugięte, tak aby zapewnić amortyzację. W przeciwnym przypadku obciążenia przenoszą się na kręgosłup.
PODZIĘKOWANIE Skyfia, kozseb

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2019/07/06 15:34
atdlzpae
Senior forum
Senior forum
Posty: 122
Oklaski: 1
Więcej
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7434
Owszem, ugięte kolana. Trochę ugięte zawsze i odruch aby ugiąć bardziej jeżeli dojeżdżamy do krawężnika lub dziury.
Skórcze są bardzo często wynikiem niedoboru elektrolitów - magnezu, potasu lub sodu. Tak więc warto suplementować jeżeli występują.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2019/07/08 13:56
GexN
Ekspert
Ekspert
Posty: 303
Oklaski: 7
Więcej
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7540
Z rzeczy technicznych:
- ból łydek - w aplikacji mobilnej większości kółek możesz wyregulować pochylenia pedałów. Polecam zmienić o stopień czy dwa do do przodu, aby stopy miały bardziej neutralną (poziomą) pozycję podczas jazdy i sprawdzić, czy łydki nie będą mniej się męczyć. Nie przesadź tylko z pochyleniem za bardzo do przodu, gdyż ciężko będzie się zaprzeć na piętach podczas ostrego hamowania.
- ból stóp - czasem jest powodowany przez drgania przenoszone przez oponę na stopy np. na kostce brukowej (problem znany z deskorolek, czy hulajnóg bez pompowanych kół). Tutaj jest kilka rozwiązań:
1. buty z grubszą podeszwą (np. buty do biegania zamiast halówek)
2. zmniejszenie ciśnienia w oponie, aby lepiej wybierała i amortyzowało nierówności. Nie przesadź tylko, bo można pogiąć felgę np. podczas szybkiego wjeżdżania na krawężniki, dodatkowo efektem ubocznym może być delikatny spadek zasięgu. Ogólnie kółka z grubą i szeroką oponą pozwalają na dość niskie ciśnienie, zwiększając przy tym komfort.
3. To raczej nie rozwiązanie, a spostrzeżenie - InMotion V10/V10F ma gumę nie przyczepioną bezpośrednio do stopek, a opartą o "poduszkę" w kształcie plastra miodu. W ten sposób stopa nie dotyka bezpośrednio drżących pedałów, a gumy tłumiącej drgania. Pewnie dlatego mimo, że to 16 cali, monocykl przez wiele osób uznawany jest za najbardziej komfortowy ze wszystkich.

04-07.2016 Airwheel X3 -> 07.2016-03.2019 InMotion V5F+ (7300km+) -> 03.2019 InMotion V10F (4000km+)

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

PODZIĘKOWANIE Skyfia, ml

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2019/07/08 14:34
Paweł R.
Ekspert
Ekspert
Posty: 297
Oklaski: 10
Więcej
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7546
W moim przypadku dobrze sprawdza się amortyzacja tego typu (foto). But dość stabilnie trzyma stopę a nierówności są dobrze tłumione.

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

PODZIĘKOWANIE kozseb

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2019/07/08 14:38
Seba
Senior forum
Senior forum
Posty: 154
Oklaski: 13
Więcej
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7547

atdlzpae napisał: Ponadto ból śródstopia może być spowodowany obuwiem - np. w sandałach manewr zmiany nacisku nie działał ze względu na grubą podeszwę. Moim zdaniem najlepsza do jazdy jest cieńka podeszwa.


Jest wręcz zupełnie odwrotnie :) Do jazdy powinno się używać butów z możliwie twardą podeszwą. Miękka podeszwa to większe ryzyko wystąpienia "wobblingu" oraz większe obciążenia miejscowe stopy, co sprzyja jej męczeniu i niedokrwieniu. Na monocyklu pracuje się balansem ciała przenoszonym na pedały za pośrednictwem łydki i stopy. W żadnym razie nie pracuje się tylko samą stopą czy piętami czy palcami. Stopa samodzielnie wykonuje pracę wyłącznie przy "technicznych" manewrach typu ciasne skręty itd. Jak ktoś ma doświadczenie w jeździe na nartach to może tam znaleźć dużo podobieństw jeśli chodzi o technikę jazdy. Także i tam pracuje się balansem ciała, a dociążanie nart "przód-tył" robi się balansem ciała przenoszonym przez nogi na całą powierzchnię stopy, co ma wspomagać właśnie sztywny but.

W przypadku dłuższej jazdy monocyklem bardzo ważne jest "wytrymowanie" koła. Takim lotniczym zapożyczeniem nazywam znalezienie takiej pozycji stopy na pedale, przy której w danych warunkach siła potrzebna do utrzymania stałej prędkości jazdy jest najmniejsza. Chodzi o to po prostu, aby ciężar ciała przyłożony był w odpowiednim punkcie pedałów. Wtedy ani pięta ani palce nie są nadmiernie obciążane, a przyspieszanie i hamowanie są najłatwiejsze. Typowym błędem początkujących jest przesunięcie tego ciężaru za bardzo do tyłu, po czym dociskanie palców co obciąża mocno łydkę i przednią część stopy. To szybko prowadzi do bólu i zmęczenia.

Miłego dnia!
Sebastian

Wszystko o elektrycznych monocyklach - najednymkole.pl - www.facebook.com/NaJednymKole

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2019/07/08 16:06 2019/07/08 16:06 przez atdlzpae.
atdlzpae
Senior forum
Senior forum
Posty: 122
Oklaski: 1
Więcej
Ból ciała w trakcie jazdy oraz jak ich unikać. #7552

buty z grubszą podeszwą (np. buty do biegania zamiast halówek)
W moim przypadku dobrze sprawdza się amortyzacja tego typu
Jest wręcz zupełnie odwrotnie :) Do jazdy powinno się używać butów z możliwie twardą podeszwą.


Widzę, że konsensus jest silny. Od tej pory będę odpowiadał na to pytanie sugerując grubszą/twardszą podeszwę. :-)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.216 s.